Een aanspreekpersoon integriteit (API) is een laagdrempelig aanspreekpunt bij wie zowel de doelgroep, de begeleiders als andere betrokkenen terechtkunnen met een vraag, vermoeden of klacht over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag of lichamelijke en seksuele integriteit.
Een Aanspreekpersoon Integriteit (API) draagt er mee zorg voor dat het beleid voldoende aandacht geeft aan preventie van en omgaan met (seksueel) grensoverschrijdend gedrag.
Dat kan door:
De API kan het eerste aanspreekpunt zijn voor wie een vraag, opmerking, klacht of andere boodschap heeft in verband met (seksueel) grensoverschrijdend gedrag en lichamelijke en seksuele integriteit en hier met iemand over willen spreken. Dit kan eender wie zijn.
De API kan rechtstreekse vragen krijgen en zal dus luisteren naar het verhaal. Het is dan belangrijk om te weten wie hier binnen de organisatie kan over worden aangesproken.
De API:
De API zorgt ervoor dat elke vraag of klacht serieus genomen wordt. De API ziet erop toe dat de interne procedure gevolgd wordt en biedt ondersteuning bij de verschillende stappen. Daarvoor kan de API het ‘handelingsprotocol’ gebruiken. De API heeft geen hulpverlenende of onderzoekende rol. Voor professionele ondersteuning, hulpverlening of melding, verwijst de API door naar externe instanties binnen hulpverlening, politie en justitie. De API kan hiervoor beroep doen van de ‘wegwijzer’.
De API:
De API:
De API heeft en geeft steun. Deze persoon geniet het vertrouwen en respect bij bestuur, begeleiders, ouders en de doelgroep, en is bereikbaar en aanspreekbaar voor alle betrokkenen.
Wat moet een API kennen en kunnen?
Zeker. Zo kan je organisatie de drempel verlagen, is er meer overleg mogelijk en zijn er meerdere personen die een cliënt, leerling, gebruiker, medewerker, … kunnen vertrouwen.
Zeker. Als die persoon beschikt over de nodige vaardigheden en kennis. Investeer dan zeker in opleiding en uitwisseling.
Omdat het de verantwoordelijkheid is van een organisatie om te waken over de bescherming van iedereen die aan hen wordt toevertrouwd.
Ervaringen van sporters, leerlingen, asielzoekers, … met (seksueel) grensoverschrijdend gedrag maken duidelijk dat het geen marginaal probleem is en dat nog veel incidenten niet tijdig worden opgemerkt en aangepakt.
Een duidelijk, eerste aanspreekpunt moet onderdeel uitmaken van een beleid om meer verantwoordelijkheid te nemen voor die veiligheid.
Verschillende instanties bieden API-opleidingen aan: Sensoa, Sportieq voor de sportsector, Rode Kruis voor de Rode Kruis-opvangstructuur, Pimento voor het jeugdwerk, ...
Een opleiding is aangeraden. Tegelijkertijd leer je het al doende. Je moet ook mensen met een klacht kunnen ondersteunen en dit kan niet altijd wachten tot je een opleiding hebt.
Mail Sensoa om te weten welke organisatie je kan ondersteunen.
De rol van vertrouwenspersoon is beter omschreven en zit in het arbeidsrecht. Die krijgt meldingen van klachten op de werkvloer. Dat is mogelijk overlappend met de API.
De API is laagdrempelig en kan ook klachten krijgen die ruimer zijn dan tussen collega’s.
Eventueel kan één persoon beide rollen opnemen. Als het twee mensen zijn, kan je als API bijvoorbeeld systematisch de vertrouwenspersoon inlichten bij een melding en samen de ernst inschatten.
Je kan in de procedure afspreken om in dat geval de voorzitter van de Raad van bestuur te contacteren.