De preventieadviseur psychosociale aspecten is bevoegd voor het geheel van de psychosociale risico’s op het werk, zowel wat het informele als het formele luik betreft. Denk aan pesten, stress, agressief gedrag, seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Spoort gevaren op, evalueert aan de hand van risicoanalyses, onderzoekt de arbeidsongevallen en spoort de oorzaken op van beroepsziekten en psychosociale belasting.
Geeft advies rond de organisatie van de arbeidsplaats, de werkpost, de omgevingsfactoren, het gebruik van agentia, de arbeidsmiddelen, de arbeidsuitrusting, de hygiëne, de vorming en het onthaal van werknemers.
Stelt de maand- en jaarverslagen op, het globaal preventieplan en de indienststellingsverslagen. Verzorgt het secretariaat van het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk.
Stelt interne noodprocedures op (hoewel het opstellen van een intern noodplan de taak is van de werkgever), organiseert de EHBO, en coördineren werken bij derden.
Heeft wettelijk bepaalde taken in verband medisch toezicht voor de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer.
Ontvangt met redenen omklede klachten en onderzoekt die volledig onpartijdig.
Werkt samen met de vertrouwenspersoon en de aanspreekpersoon integriteit.
Nog meer weten over de preventieadviseur psychosociale aspecten?