Door elke vorm van seksueel contact te verbieden, verplaats je het seksueel contact naar onveiligere omgevingen. Hoe meer seksueel gedrag wordt verboden, hoe meer kans op seksueel grensoverschrijdend gedrag. Verhoog daarentegen inzicht in welk seksueel gedrag oké is en welk niet. Een visie, een teamoefening en een afsprakenkader zorgen ervoor dat je als begeleider in een leefgroep niet alleen staat bij het begeleiden van de seksuele ontwikkeling en seksueel gedrag.
Heel vaak wordt elke vorm van seksueel gedrag verboden in contexten waar jongeren samenleven. Enerzijds omdat een min-zestienjarige juridisch gezien geen seksuele activiteiten mag stellen, anderzijds omdat er een grote handelingsverlegenheid is om minderjarigen te begeleiden bij hun seksueel gedrag.
Seksueel gedrag verbieden zorgt er echter niet voor dat jongeren seksueel gedrag niet meer stellen, maar dat ze het élders stellen. Elders, in een minder beschermende, onveiligere omgeving, waar er minder leerkansen zijn en minder kans tot beschermend ontwikkelen is.
Je vergroot dus het welzijn van de jongere als je seksueel gedrag bespreekbaar maakt in een leefgroep, en zeker door concreet te maken hoe het dan wél kan.
Op die manier vergroot je het welzijn van jongeren én begeleiders en vermijd je dat begeleiders zich individueel verantwoordelijk voelen voor individuele vraagstukken over seksualiteit van jongeren.
Er is namelijk enkel wetgeving voor als het niet fijn is. Met dit kader maak je een pedagogisch kader om te streven naar wat wél fijn is.
Ik begeleid een jongere van 15 jaar die graag seksuele handelingen wilt doen met een leeftijdsgenoot. Ik vind het heel goed dat hij hier vragen over komt stellen, maar ik heb geen kader om hierover te handelen. Wat kan er wel en wat kan er niet?
Om jongeren professioneel te begeleiden, is een professioneel kader nodig. Heel vaak heeft een organisatie een visie op het welzijn van jongeren, maar wordt deze niet geconcretiseerd op seksueel gedrag.
Aanvullend op een breder algemeen beleid, kan je een visie op seksualiteit ontwikkelen. Lees hier een uitgebreider stappenplan om een visie op seksualiteit te ontwikkelen. Deze korte tips en voorbeelden kunnen alvast helpen:
“Aangezien we een leefomgeving aanbieden aan onze jongeren, vinden wij dat relaties en seksualiteit een belangrijk onderdeel vormen van ons beleid, net als andere aspecten van het leven.
De kern van deze visie is eenvoudig: relaties en seksualiteit kunnen zeer positief en versterkend werken. Ze zijn een potentiële bron van zowel fysiek als emotioneel welbevinden.”
“Om dit mogelijk te maken werken we in de eerste plaats aan een open en positieve cultuur.
Daarnaast willen we preventief inzetten op veiligheid en weerbaarheid om mogelijke risicosituaties zo goed mogelijk uit te sluiten.
Wanneer er incidenten plaatsvinden gaan we hier met zorg en volgens vastgelegde procedures mee om.”
“Onze kijk op een gezonde relationele en seksuele ontwikkeling bij jongeren sluit aan bij de visie van World Health Organisation.
Ontwikkeling vraagt het opdoen van ervaring: “het mogen en kunnen aangaan van plezierige en veilige relationele en seksuele ervaringen; zonder dwang, discriminatie en geweld, waarin de rechten van alle personen worden gerespecteerd, beschermd en gerealiseerd” (WHO, 2010).
Om ervoor te zorgen dat relaties en seksualiteit daadwerkelijk dit positieve effect hebben streven we een aantal basisvoorwaarden na. We streven ernaar jongeren en kinderen op te voeden opdat ze zicht krijgen in welk seksueel gedrag oké is en welk niet.
Daarvoor gebruiken we de 6 criteria van het Sensoa Vlaggensysteem: (1) wederzijdse toestemming (2) vrijwilligheid (3) gelijkwaardigheid (4) zelfrespect (5) ontwikkeling en (6) context (Frans, E. & Franck, W. Sensoa, 2010).
Concreet vertaald:
Een deel van het leerproces kan je bereiken door samen met de jongeren de afspraken te concretiseren. Zo geef je jongeren inzicht in welk seksueel gedrag oké is en welk niet.
De kans bestaat dat jongeren niet op alle criteria zelf komen. Dan kan je nog aanvullen met wat ontbreekt.
Tegelijkertijd is niet alles wat jongeren wensen mogelijk en moet je soms begrenzen. Maar door de vraag aan de jongeren te stellen heb je wel meer kans om te komen tot een afsprakenkader dat breder gedragen is en écht inspeelt op de noden van de jongeren.
Enkele tips:
Noteer op een flap wat ze als antwoord bij ‘oké’ schrijven en wat ze bij ‘niet oké’ schrijven. Laat ze eerst open brainstormen en geef ze ook ruimte om echt alles te antwoorden.
Andere mogelijke vragen kunnen zijn:
Ga het gesprek aan:
Dat kan door de open vraag ‘Wanneer is seksueel gedrag wél oké?’ te stellen, of door onderstaande vragen te laten aanvullen:
Benoem verschillende vormen van seksualiteit en focus op wanneer het fijn is.
Vul in een afsprakenblad volgende zinnen aan:
Gebruik daarvoor de criteria van het Sensoa Vlaggensysteem.