Stap 1: stel de mirakelvraag

Stel de mirakelvraag: “Stel je voor, terwijl je vannacht slaapt worden al de relationele en seksuele zorgen/problemen van je leerlingen opgelost. Maar als je morgen opstaat, is er niemand die je dat vertelt. Hoe zal je concreet merken dat je problemen weg zijn?” 

Noteer de inzichten van je collega’s op een bord of laat ze hun mening op post-its schrijven die ze op het bord mogen kleven.

Probeer zinnen die beginnen met ‘geen’ of ‘minder’ om te vormen naar positieve zinnen die beginnen met ‘alle’ of ‘meer’, zo wordt de mogelijke winst duidelijker. 

Het resultaat is uiteraard een héél idealistische, onhaalbare visie. Het is dan ook geen concreet plan. Maar het helpt wel om duidelijk te maken aan je collega’s waar ze eigenlijk mee bezig zijn als ze RSV geven, zich bijscholen, hun lessen voorbereiden,...

Voorbeelden zijn:

  • Geen aanmeldingen van tienermoeders bij het CLB. Alle zwangerschappen zijn gepland en gewenst. 
  • Geen leerlingen die elkaar ongewenst aanraken of ongepaste opmerkingen maken. Iedereen herkent en respecteert zijn eigen grenzen alsook die van anderen. 
  • Iedereen draagt wat die wil zonder opmerkingen van anderen. Iedereen respecteert elkaar, ongeacht welke kleren ze dragen.
  • Minder break-up drama’s. Leerlingen maken het op een gepaste manier uit met elkaar, en kunnen bij iemand terecht om hun twijfels, angsten, liefdesverdriet te bespreken.
  • Geen kwetsende opmerkingen over gender of oriëntatie. Iedereen accepteert elkaar zoals die is. Holebi’s en transgenders voelen zich veilig, op hun gemak en gewaardeerd.
  • Alle leerlingen hebben een condoom op zak en voelen zich comfortabel en bekwaam om deze ter sprake te brengen en te gebruiken. 
  • Er worden geen seksuele foto’s doorgestuurd. Iedereen heeft respect voor foto’s die in vertrouwen worden gestuurd. 
  • Leerlingen worden niet meer onder druk gezet om seksuele foto’s te sturen. Leerlingen respecteren elkaars grenzen, ook online.
  • Leerlingen voelen zich goed in hun lichaam. Iedereen loopt zelfzeker over de speelplaats. We accepteren ons eigen en elkaars lichaam.
  • Iedereen stelt pas seksueel gedrag wanneer die er klaar voor is. 
  • Leerlingen respecteren verschillende vormen van liefde, seksualiteit en relaties.
  • Leerlingen weten waar ze met vragen terecht kunnen, kunnen zelf informatie opzoeken en steun zoeken bij problemen.

Stap 2: vertaal deze resultaten naar het effect voor leerkrachten

Laat je team nu eens nadenken over wat dat zou kunnen betekenen voor hen als leerkracht.

Voorbeelden:

  • Leraren voelen zich op hun gemak voelen in de klas en vinden het leuk om lessen over relaties en seksualiteit te geven. 
  • Leraren voelen zich bekwaam in het begeleiden van groepsgesprekken over gevoelige thema’s.
  • Leraren voelen zich verantwoordelijkheid voor het welzijn van hun leerlingen.
  • Leraren ervaren het leuke gevoel van jongeren te empoweren en op te voeden. 
  • Leraren voelen zich maatschappelijk relevant voelen, gevoel dat wat je aanleert er toe doet. 
  • Leraren ervaren steun van collega’s/directie. Het is duidelijk wat er van hen verwacht wordt.

Stap 3: van denkoefening naar visietekst

Je kan nu met een groepje collega’s de input van je team bundelen in een visietekst.

Let erop dat je nog niet meteen verzandt in concrete acties. Het gaat om jullie visie op de seksuele gezondheid van je leerlingen (en je collega’s) en de rol die de school daarin speelt.

Door nog geen concrete afspraken te maken, blijft je visietekst langer houdbaar. Concrete afspraken kan je later in een afsprakenboek, schoolreglement of leefregels zetten.